• walka ze stresem

    5 metod walki ze stresem

    Grafika: David Castillo Dominici Nie mów mi tylko, że się nie stresujesz! KAŻDY SIĘ STRESUJE - TY RÓWNIEŻ! Wystarczy włączyć telewizję, radio czy poczytać w Internecie nagłówki najnowszych wiadomości, aby się zestresować. Zobacz sam, dzisiejsze nagłówki w popularnych portalach: Terror w Warszawie Komputer rozbił moje małżeństwo Kasia Kowalska znowu w depresji Zderzenie samolotów; cesna staranowana w locie Egipcjanie obalili kolejny rząd Gdybyś zechciał sobie poczytać trochę o finansach, to dopiero można się zestresować! Przeczytaj zerknij na najświeższe nagłówki: 380 tysięcy polskich rodzin straci na tych zmianach Chiński smok połknie polski bank? Wiadomo już kiedy będą pierwsze podwyżki podatków! Przerażające liczby! Chodzi o Twoja emeryturę! Węgry proszą o pomoc finans ...

  • Zrobię to dzisiaj! Bartłomiej Popiel

    ZROBIĘ TO DZISIAJ

    ZROBIĘ TO DZISIAJ! - to hasło, które przyświeca mi od listopada 2010. Wtedy właśnie kupiłem e-booka, którego autorem jest Bartłomiej Popiel. Już nie pamiętam w jaki sposób do niego dotarłem, ale wiem jedno: przyciągnął mnie tytuł! Ponieważ od kilku lat borykam się z syndromem "braku czasu" i odkładaniem wielu spraw na później, szukam cały czas sposobów na "okiełznanie" czasu ;-) Zanim kupiłem całość, najpierw pobrałem darmowy fragment, którego tytuł brzmi: "Zadbaj o zdrowie już teraz". Jest to rewelacyjny rozdział dzięki któremu po raz pierwszy od wielu lat zacząłem regularne poranne ćwiczenia. Zawsze twierdziłem, że nie jestem rannym ptaszkiem i największą sprawność mam wieczorem. Toteż wiele razy rozpoczynałem regularne ćwiczenia w późnych porach popołudniowych. Jakoś najczęściej zda ...

View more featured blog entries
12

Jak oszczędzić Twój czas podczas pracy przy komputerze? - cz.I

napisał(a) Sławomir Pieszczek w poniedziałek, 26 wrzesień 2011 w Zarządzanie czasem

Jedno jest prawie pewne: używasz komputera :-)

Pewnie bardzo często używasz go w pracy i w domu. Komputer w dzisiejszych czasach jest Twoim nieodłącznym towarzyszem ;-) Czy masz wrażenie, że kiedy z niego korzystasz, to czas jakoś tak dziwnie szybko leci? Dopiero co siadłeś przed nim, na chwilę wszedłeś na Facebook'a sprawdzić co tam u znajomych, chwilę poświęciłeś na sprawdzenie poczty, ktoś ze znajomych odezwał się na GG i chwilę z nim pogadałeś, jeszcze tylko na chwilkę zerkniesz na filmik do którego link przesłał Tobie przyjaciel. Patrzysz na zegarek, dwie godziny minęły a Ty jeszcze nie zabrałeś się za to co miałeś do zrobienia! Komputer, komórka, smartfon, generalnie technologia, którą obecnie mamy do dyspozycji daje nam niesamowite możliwości, jednak okazuje się, że zamiast ją sobie podporządkować, bardzo często stajemy się jej niewolnikami. Skutki są takie, że zaczynasz odwlekać wykonanie rzeczy, które są ważne!

Nie będę się rozwodził, że potrzebujesz samodyscypliny, aby nad tym wszystkim zapanować i nie dać się skusić milionom różnych rzeczy. Sam przecież dobrze o tym wiesz ;-)

Postaram się za to pomóc Tobie oszczędzić trochę Twojego cennego czasu dostosowując system Windows i inne programy w taki sposób, aby go nie marnowały! Przecież to Ty masz rządzić komputerem, a nie na odwrót!

Przestań zatem zwlekać i skorzystaj z poniższych porad. Mam nadzieję, że dzięki nim Twój PC będzie szybciej wykonywał Twoje polecenia i codzienne rutynowe czynności, natomiast Ty zyskasz w ten sposób czas. Zaoszczędzony czas będziesz mógł wykorzystać na bardziej przyjemne rzeczy niż siedzenie przed komputerem.

Zamknij niepotrzebne okna i programy

Banalnie prosta rada, jednak sprawdź sam, czy jesteś w stanie pracować przy komputerze nie włączając wcześniej klienta poczty, przeglądarki internetowej, swojego ulubionego komunikatora lub komunikatory ;-)

Jeżeli jednak zdarzy się tak, że tych okien będzie sporo, a Ty będziesz chciał skupić się na pracy, możesz w prosty i szybki sposób zminimalizować wszystkie okna poza tym w którym pracujesz. Wystarczy, że chwycisz pasek tytułu okna i nim pomachasz. Operacje możesz cofną powtarzając tą samą czynność :-) (dotyczy Windows 7)

Zrób porządek w kliencie poczty elektronicznej

Czy wszystkie maile wysłane do Ciebie przechowujesz w folderze Odebrane? Ile jest ich obecnie w tym folderze? Pewnie powiesz, że dużo. Czy zdarzyło się Tobie, że chciałeś szybko znaleźć jakąś ważną wiadomość i przewijałeś przez kilka minut zawartość całego folderu? Proponuję, abyś poświęcił chwilę na usunięcie śmieci i posegregowanie poczty przenosząc ją do osobnych folderów, które będą jednoznacznie Tobie mówić co w nich się znajduje. W ten sposób zaoszczędzisz sporo czasu na odnalezienie właściwego maila. O jakich osobnych folderach piszę? Wystarczy, że klikniesz prawym przyciskiem myszy na folderze Odebrane (Thunderbird) lub Skrzynka odbiorcza (Outlook) i z menu podręcznego wybierzesz pozycję Nowy folder.

Jak utworzyć Nowy folder w Thunderbird

Następnie wpisz nazwę tego folderu. Powiedzmy, że regularnie odbierasz maile z informacjami o aukcjach na Allegro. Ja nazwałem swój folder Allegro. W okienku Nowy folder kliknij przycisk Utwórz folder. Utworzyłeś pierwszy folder :-)

Jeżeli masz obecnie bardzo wiele mali w swojej skrzynce, może się okazać, że posegregowanie poczty zajmie dużo czasu i szybko się zniechęcisz. Poza tym nie sądzę, abyś miał czas i chęci, aby za każdym razem, kiedy dostajesz maile od razu wrzucać je ręcznie do właściwego folderu. Nie ma problemu, jak maili jest kilka sztuk dziennie. Kiedy dostajesz ich kilkadziesiąt dziennie może już być problem.

Co w takim przypadku zrobić? Użyj reguł wiadomości! Osobiście używam Mozilla Thunderbird do zarządzania swoimi wszystkimi kontami poczty elektronicznej. Nie miejsce na szczegółowe wyjaśnienia na temat zalet tego programu, ale napiszę tylko, że korzystam z wersji typu Portable. Oznacza to, że nie muszę programu nigdzie instalować. Mogę go mieć zapisanego na zewnętrznym dysku przenośnym lub pendrive. Zawsze działa i zawsze mam możliwość wysyłania i odbierania poczty niezależnie od komputera przed którym aktualnie siedzę :-)

Ok, ale do rzeczy. Stwórzmy przykładową regułę wiadomości, która będzie działała w taki sposób, że poczta otrzymywana od Allegro będzie automatycznie przenoszona do nowoutworzonego folderu Allegro.

W menu Narzędzia kliknij pozycję Filtrowanie wiadomości. Teraz w okienku Filtry wiadomości, które się wyświetliło, kliknij przycisk Nowy... Powinieneś zobaczyć okienko Edycja filtru:

Filtrowanie wiadomości w Thunderbird - okno Edycja filtruW polu Nazwa filtru wpisz nazwę, dzięki której w przyszłości będziesz mógł szybko rozpoznać jakie zastosowanie ma ten filtr. W naszym przykładzie wpisuję: ALLEGRO. Poniżej pola Nazwa filtru możesz zdecydować w jakich sytuacjach ten filtr (reguła) ma być zastosowany. Masz możliwość wyboru jednego z pięciu ustawień:

  • sprawdzania poczty - filtr będzie działać tylko wtedy, kiedy poczta będzie odbierana;
  • ręcznego uruchamiania - filtr zostanie zastosowany tylko wtedy, gdy go ręcznie uruchomisz;
  • sprawdzania poczty lub ręcznego uruchamiania - filtr zostanie zastosowany zarówno podczas odbioru poczty, jak i wtedy, gdy go ręcznie uruchomisz;
  • sprawdzania poczty (po filtrowaniu niechcianych) - filtr zadziała dopiero po odbiorze poczty i przefiltrowaniu jej pod kątem poczty niechcianej;
  • sprawdzania poczty (po filtrowaniu niechcianych) lub ręcznego uruchamiania - chyba już wiesz co i jak ;-)

Proponuję, abyś na razie zostawił opcję: sprawdzania poczty lub ręcznego uruchamiania.

Kolejny krok, to zdefiniowanie warunków jakie muszą być spełnione, aby filtr zastosował określone czynności. Warunków może być kilka, więc musisz się upewnić, czy chcesz aby filtr zadziałał dopiero po spełnieniu wszystkich określonych przez Ciebie warunków, czy wystarczy, że jeden z podanych będzie spełniony, czy też może nie chcesz definiować żadnych warunków. W tym ostatnim przypadku czynności jakie ma wykonać reguła będzie miało zastosowanie do całej poczty.

Możliwości konfiguracyjnych filtra jest wiele, ja chciałbym Tobie pokazać jak ustawić go aby po przyjściu od Allegro (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.), poczta została przeniesiona do folderu Allegro. Wybierz opcję: Spełniony dowolny z warunków, następnie poniżej kliknij w listę znajdującą się po lewej stronie okienka i wybierz pozycję: Nadawca. teraz z kolejnej listy wybierz pozycję to i wpisz w okienko tekstowe adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. W sekcji ...i wykonaj następujące czynności wybierz z pierwszej listy po lewej stronie pozycję: Przenieś wiadomości do. W kolejnej liście wybierz folder do którego ma być przeniesiona poczta - w naszym przypadku: Allegro. Pozostaje teraz kliknąć przycisk OK, aby tworzenie reguły wiadomości zostało zakończone.

Filtrowanie wiadomości - Thinderbird - tworzenie nowego filtra

Teraz w okienku Filtry wiadomości powinien pojawić się przed chwilą utworzony filtr.

Nie zamykaj jeszcze tego okienka, jeżeli chciałbyś aby poczta, która została odebrana przed utworzeniem filtra znalazła się w odpowiednim folderze. Kliknij po prostu przycisk Filtruj! Jeżeli wszystko zrobiłeś jak trzeba, to cała poczta od Allegro teraz powinna znaleźć się w folderze Allegro!

Filtrowanie wiadomości - Thunderbird - uruchomienie filtra

Zamknij okienko Filtry wiadomości lub zacznij tworzyć nową regułę ;-)

Ustal ile raz dziennie i kiedy sprawdzasz zawartość swojej poczty elektronicznej

Zapewne w wielu poradnikach dotyczących zarządzania czasem przeczytasz taką poradę! Przyznaj szczerze, czy masz nawyk sprawdzania poczty co jakiś czas? Częste sprawdzanie poczty elektronicznej powoduje, że się dekoncentrujesz i marnujesz czas zamiast spożytkować go na wykonanie zadania, które sobie zaplanowałeś. Pomyśl jak często zdarza się Tobie denerwować, że nie skończyłeś na czas jakiegoś pilnego zadania. Przeanalizuj, czy w czasie kiedy się nim zajmowałeś nie sprawdzałeś kilkakrotnie maili. Przecież zawsze się znajdzie coś co może przykuć Twoja uwagę. Może mail od kolegi z linkiem do super stronki, może koleżanka prosi o pilną odpowiedź w jakiejś kwestii. Ile razy sądziłeś, że wykonasz zadanie w godzinkę a przeciągnęło się do dwóch?

Jeżeli jednak nie dopuszczasz myśli, że mógłbyś wyłączyć na jakiś czas program pocztowy, to przy najmniej skonfiguruj go w taki sposób, aby sam automatycznie odbierał maile z określoną częstotliwością, np. co godzinę, lub co kilka godzin ;-) Jak to zrobić? W Thunderbird kliknij w menu Narzędzia pozycję Konfiguracja kont... W okienku Konfiguracja kont, po lewej stronie wybierz pozycję Konfiguracja serwera. Po prawej stronie znajdź i zaznacz pozycję: Sprawdzaj, czy nadeszły nowe wiadomości co. Wpisz lub za pomocą strzałek wybierz liczbę minut. To tyle! Kliknij OK i zrobione :-)

Thunderbird - ustawienie częstotliwości sprawdzania pocztyTeraz już nie musisz co chwile sprawdzać pocztę. Program zrobi to za Ciebie a Ty będziesz mógł skupić się na pracy :-)

 

Chcesz otrzymywać powiadomienia o moich kolejnych wpisach lub projektach?
Wpisz swoje imię oraz adres e-mail a następnie kliknij "ZAPISZ MNIE"

Twoje imię:


Adres email:


Oceń ten wpis:
Etykiety: Array
URL Trackback dla tego wpisu na blogu
  • Gość
    Katarzyna sobota, 09 marzec 2013

    Witam, niewątpliwie rady są mądre i skuteczne, na pewno je zastosuję w swoim życiu z komputerem, dzięki. Niby człowiek wie to wszystko, ale jakoś tak omija prawdę o sobie i nic z tym nie robi. Fajnie, że piszesz o tym wszystkim.

Zostaw Komentarz

Gość poniedziałek, 19 luty 2018

BESTSELLER DNIA

KOMENTARZE

świetny artykuł. warto walczyć ze stresem, gdyż nie wpływa on dobrze na zdrowie psychiczne i fizyczn...
Maju, Wydaje mi się, że kiedyś nie było tylu różnych bodźców, które rozpraszają naszą uwagę i konce...
Kiedyś określano te zachowania po prostu jako lenistwo Jest to obecnie naprawdę problematyczne zjaw...
Witam, niewątpliwie rady są mądre i skuteczne, na pewno je zastosuję w swoim życiu z komputerem, dzi...

No no, całkiem przyjemnie się czytalo. W głowie cos zostanie przynajmniej :)

Odwiedza nas 22 gości oraz 0 użytkowników.